Amazon jak sprzedawać? Prosty poradnik dla e-przedsiębiorcy

Międzynarodowy gigant, jakim jest marka Amazon, nie może przejść niezauważony dla e-przedsiębiorcy, który planuje dalszy rozwój swoich kanałów sprzedaży. To bardzo istotne, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że platforma ta już oficjalnie rozpoczęła swoją działalność na polskim rynku, umożliwiając rodzimym sprzedawcom łatwe otwarcie się na zagranicznych klientów.

Jest to okazja, którą można wykorzystać w celu dalszego budowania własnej marki, jednak należy jednocześnie mieć na uwadze zasady, jakimi to markeplace się kieruje. Amazon jak sprzedawać – jest to jedno z najczęstszych pytań wśród ambitnych przedsiębiorców w ostatnim czasie, dlatego pora się nad nim pochylić!

Pierwsze kroki na platformie – Amazon jak sprzedawać?

Od marca 2021 r. oficjalna platforma Amazon.pl weszła w ruch, rywalizując z innymi marketplace na naszym rynku. Sprzedawcy zainteresowani milionami klientów na całym świecie, do których drogę otwierał ten nowy kanał sprzedaży, zaczęli zatem rejestrować na nim swoje firmy.

To właśnie od rejestracji należy zacząć, aby móc sprzedawać za pośrednictwem serwisu. W praktyce wystarczy podążać za instrukcjami przedstawionymi na stronie, podając wymagane dane. Do niezbędnych informacji zalicza się:

  • adres e-mail firmy lub konto klienta Amazon;    
  • aktywna karta paszportowa (akceptowane są także karty międzynarodowe),    
  • paszport lub dowód tożsamości (ważność dokumentów jest weryfikowana),    
  • dane rejestracyjne firmy z uwzględnieniem numeru VAT

Niektóre standardy na platformie Amazon są dość rygorystyczne, dlatego trzeba liczyć się z procesem weryfikacji załączonych danych. Kiedy już otrzyma się informację zwrotną i oficjalnie zakończy proces rejestracji, zyskuje się dostęp do konta w Seller Central – swojego rodzaju centrum dowodzenia w sprzedaży w tym marketplace. Narzędzia zapewniane przez Amazon umożliwiają między innymi:

  • monitorowanie wyników sprzedaży,    
  • pobieranie raportów biznesowych,   
  • śledzenie sprzedaży produktów i zapasów,    
  • kontakt z pomocą techniczną,

Opcje te dostępne są także z poziomu urządzeń mobilnych, korzystając ze specjalnej aplikacji Amazon Seller.

Sprzedaż na Amazon a wybór planu – na co się zdecydować?

Zanim rozpocznie się sprzedaż, po zarejestrowaniu konta należy zastanowić się nad planem, z którego ma się zamiar korzystać przy swojej działalności na platformie. Amazon przedstawia dwie opcje:

  • plan indywidualny,    
  • plan profesjonalny.

Różnica polega głównie na skali działalności, do których poszczególny plan jest dostosowany. Opcja indywidualna stworzona jest przede wszystkim dla firm sprzedających poniżej 40 produktów na miesiąc, które nie wymagają dostępu do dodatkowych narzędzi czy programów sprzedażowych. Plan profesjonalny natomiast umożliwia sprzedaż bez miesięcznych ograniczeń, oferując przy tym dostęp do interfejsów API oraz dodatkowych raportów i sprzedaży w kategoriach z ograniczeniami. Wybranie konkretnego planu nie oznacza jednak, że trzeba z nim pozostać na zawsze – można przejść na inny w dowolnym momencie.

Kolejną różnicą pomiędzy dostępnymi planami jest oczywiście model naliczania opłat. Plan indywidualny nalicza 4 zł za każdy sprzedany przedmiot, a profesjonalny wymaga zryczałtowanej opłaty wynoszącej 165,91 zł miesięcznie. Nie są to jednak wszystkie opłaty związane z prowadzeniem konta na tej platformie – należy pamiętać także o prowizji, która jest uzależniona od kategorii produktu.

Wydajniejsza sprzedaż na Amazon – jak poprawić swoje wyniki?

Znając już podstawy, czyli odpowiedź na pytanie – Amazon jak sprzedawać, warto omówić następny krok, a mianowicie usprawnienie zarządzania własnym kontem. Pomocne są tu dodatkowe narzędzia, dzięki którym można łatwo korzystać z konta Amazon obok innych kanałów sprzedaży, wygodnie zarządzając każdą dostępną platformą z jednego widoku. Sprawdzonym oprogramowaniem tego typu jest Apilo (dawniej znane jako ErpBox) – dowiedz się więcej. Obok możliwej integracji, należy wspomnieć tu o wyspecjalizowanym, dostępnym w Apilo managerze sprzedaży, zapewniającym łatwiejszą obsługę i automatyzację zarządzania kontem.